تور کربلا محرم تور کربلا مشهد تور کربلا نجف تور کربلا نوروز تور کربلا هتل 5 ستاره تور کربلا هوايي تور کربلا هوايي 3 روزه تور کربلا هوايي 4 روزه تور کربلا هوايي 4 شب تور کربلا هوايي 5 روزه بلا هوايي اربعين تور کربلا هوايي از اصفهان تور کربلا هوايي از تبريز تور کربلا هوايي از رشت تور کربلا هوايي از ساري تور کربلا هوايي از شيراز تور کربلا هوايي از قم تور کربلا هوايي از مشهد تور کربلا هوايي از کرمان
كربلا در منابع غربى قسمت اول
كربلا در منابع غربى [1]
جعفر الخياط/ترجمه: محمد مهدى رضايى
اگرچه نجف اشرف، پس از مكه و مدينه، مقدسترين مكان زيارتى است كه دنياى اسلام آن را ارج مىنهد و بدان توجه دارد، اما كربلا نيز از آغاز پيدايش، مقصد و مقصود زائران شيفته و مشتاق از گوشه و كنار جهان اسلام بوده است. زائران اين سرزمين امن، به مسلمانان و پادشاهان و حاكمان خلاصه نمىشوند؛ بلكه در شمار ايشان، پژوهشگران و شرقشناسان و گردشگران غربى نيز ديده مىشوند كه تقدس و روحانيت آن زيارتگاه، مبهوت و سرگشتهشان ساخته و دلهاشان را جذب نموده است. از اين رو بهجاست درباره كربلا و رويدادهاى آن، به تأليفات غربى نيز توجه شود و اين منابع مورد بررسى قرار گيرند؛ زيرا از جهت تاريخى بسيار مهم و ارزنده است.
بايسته است كه ابتدا به خلاصۀ آنچه در «دائرة المعارف اسلامى»[2] دربارۀ كربلا در دورههاى مختلف تاريخى آمده و عمدتاً مبتنى بر مآخذ عربى همچون: كتابهاى بلاذرى، مقدسى، اصطخرى، طبرى، ياقوت، مستوفى و ديگران است نظر افكنيم. البته نوشتههاى خود غربىها نيز از منابع اين دايرة المعارف است؛ هچون كتاب مستشرق آلمانى «نولدكه»[3] پيرامون كربلا و شهادت امام حسين (ع) و «لسترنج»[4] صاحب كتاب «سرزمينهاى شرقى خلافت» و سه مقالۀ «دائرة المعارف اسلامى» كه چنين آغاز مىشود: كربلا در جنوب غربى بغداد بر كنارۀ صحرا و در مقابل قصر ابن هبيره واقع شده. آنگاه اشاره مىكند كه نام «كربلا» شايد همان «كاربيلا» ى آرامى باشد كه در «سِفر دانيال» آمده، يا «كاربلاتو» آشورى. باور بر اين است كه در دوره فتوحات، خالد بن وليد اين منطقه را اشغال كرد و در آن خيمه برپا نمود و در روز عاشوراى سال ۶١ هجرى قمرى (١٠ تشرين اول ۶٨٠ م) حسين بن على (ع) بين راه مكه تا عراق، به اجبار در كربلا، در منطقه «نينوا» فرود آمد و توسط نيروهاى اموى محاصره و در همان جا به شهادت رسيده و به خاك سپرده شد. مكانى كه جسم فرزندزاده رسول خدا (ص) ، پس از جدا شدن سر، در آن مدفون گرديد، به زودى زيارتگاهى مهم و مورد توجه براى شيعيان شد. اين همه آن چيزى است كه در «دائرة المعارف اسلامى» درباره رويدادهاى آغازين كربلا و شهادت امام حسين (ع) آمده است.
تور کربلا محرم تور کربلا مشهد تور کربلا نجف تور کربلا نوروز تور کربلا هتل 5 ستاره تور کربلا هوايي تور کربلا هوايي 3 روزه تور کربلا هوايي 4 روزه تور کربلا هوايي 4 شب تور کربلا هوايي 5 روزه بلا هوايي اربعين تور کربلا هوايي از اصفهان تور کربلا هوايي از تبريز تور کربلا هوايي از رشت تور کربلا هوايي از ساري تور کربلا هوايي از شيراز تور کربلا هوايي از قم تور کربلا هوايي از مشهد تور کربلا هوايي از کرمان
نخستين زائر ضريح
در «دايرة المعارف اسلامى» در اخبار سال ۶۵ هجرى مىخوانيم كه سليمان بن صرد خزاعى با يارانش براى زيارت قبر مطهر امام حسين (ع) وارد كربلا شد و يك شبانهروز در آنجا اقامت نمود. نيز در اخبار سال ١٢٢هجرى آمده است كه زائران به ضريح مقدس هجوم مىبردند و بدان تبرك مىجستند. از طبرى نقل شده كه خادمان حرم امام حسين (ع) از امموسى، مادر مهدى عباسى هبهها و خيرات دريافت مىكردند.
دكتر «جان هولستر»[5] در كتاب خود «شيعيان هند» خبرى را روايت مىكند با اين مضمون كه اول كسى كه پس از چهل روز از دفن امام حسين (ع) ايشان را زيارت كرد، صحابى معروف رسول خدا (ص) جابر بن عبدالله انصارى بود. وى يادآور مىشود كه يكى از روايات شيعه تصريح دارد كه يكى از دوستداران خاندان پيامبر (ص) با كاشتن درختى در نزديكى قبر شريف، آن را نشانهگذارى كرد؛ اما مدتى بعد به دستور هارونالرشيد، آن درخت را درآوردند و زمين پيرامونش را شخم زدند تا هيچ نشانهاى باقى نماند.
متوكل قبر حسين (ع) را ويران مىكند
از ديگر مطالبى كه در «دائرة المعارف اسلامى» آمده، اين است كه متوكل عباسى در سال ٢٣۶ هجرى ضريح مطهر و اطراف آن را ويران كرد و زمين آنجا را پس از شخم زدن به كشتزارى تبديل نمود و آنگاه زيارت آن مكان و ديگر بقاع متبركه را ممنوع ساخت و زائران را به كيفرهاى سخت تهديد كرد. اما معروف در منابع عربى آن است كه متوكل در طول پانزده سال خلافت خود (٢٣٢-٢۴٧) چهار بار به ويرانسازى قبر و ضريح امام حسين (ع) فرمان داد. پيش از او، مأمون عباسى، بارگاه حسينى را كه توسط پدرش هارون الرشيد ويران شده بود، بازسازى و تعمير و حرم را توسعه داده بود.
اين ويرانىهاى پىدرپى و آنگاه بازسازىهاى سريع، نشان مىدهد كه متوكل از جهت عقل و شعور انسانى منحرف و ناانديشمند بوده و در مقابل، عامۀ مسلمانان در عقيدۀ خود بسيار استوار و قوى ظاهر مىشدند و به رغم همه مشكلات و گرفتارىها، ويرانى و نابسامانى قبر سيدالشهدا (ع) را هرگز برنمىتافتند. از اين رو «دايرة المعارف اسلامى» در رويدادهاى سال ٣۶٧ يادآور مىشود كه پيرامون قبر امام حسين (ع) بارگاهى عظيم و باشكوه ساختهاند و زائران بسيارى، از دربهاى مختلف بدان وارد مىشوند و آنجا را زيارت مىكنند و به آن تبرك مىجويند.
تور کربلا محرم تور کربلا مشهد تور کربلا نجف تور کربلا نوروز تور کربلا هتل 5 ستاره تور کربلا هوايي تور کربلا هوايي 3 روزه تور کربلا هوايي 4 روزه تور کربلا هوايي 4 شب تور کربلا هوايي 5 روزه بلا هوايي اربعين تور کربلا هوايي از اصفهان تور کربلا هوايي از تبريز تور کربلا هوايي از رشت تور کربلا هوايي از ساري تور کربلا هوايي از شيراز تور کربلا هوايي از قم تور کربلا هوايي از مشهد تور کربلا هوايي از کرمان
كربلا در سالهاى ٣۶٩ تا ٧٢٧ هجرى
رويدادهاى مربوط به كربلا در اين سالها كه در دايرة المعارف اسلامى آمده، بدين قرار است:
٣۶٩: در حملهاى از سوى عضدالدوله به «عين التمر» صورت گرفت تا ضبة بن محمد اسدى را كه با همدستى بعضى عشاير، بارگاه امام حسين (ع) را ويران و غارت كرده بود، دستگير و مجازات كنند. پيشتر با حمايت عضدالدوله در نجف و كربلا، دو بارگاه باشكوه ساخته شده بود. ضبة بن محمد عدهاى از راهزنان را در زمان «طائع بالله» گردآورده، در «عين التمر» مستقر مىشود و با هجوم به آن دو مكان مقدس، به گنجينهها و اشياى قيمتى حرم حسينى و علوى دستبرد مىزند و ويرانىهايى به بار مىآورد.
۴١۴: حسن بن فضل در كربلا، پيرامون قبر و ضريح مقدس ديوارى بنا كرد.
۴٠٧: با فروافتادن دو شمع بزرگ در كنار قبر مقدس، آتشسوزى بزرگى رخ داد كه بر اثر آن، گنبد و رواقها آتش گرفت و فروريخت. بنابر گزارش منابع عربى، اين آتشسوزى در نيمهشبى از ماه ربيعالاول و در زمان قادر بالله عباسى روى داد.
۴٧٩: سلطان ملكشاه سلجوقى كربلا و نجف را زيارت كرد.
٧٠٣: ايلخان غازان به زيارت ضريح مقدس حسينى در كربلا رفت و هداياى بسيارى به آن زيارتگاه پيشكش كرد.
٧٢٧: ابنبطوطه، جهانگرد معروف مغربى از كربلا ديدن كرد. او در سفرنامه خود نوشته است:
آنگاه به كربلا، شهادتگاه حسين بن على (ع) رفتيم. شهر كوچكى كه با باغهاى خرما احاطه شده است و با آب فرات آبيارى مىشود. بر درگاه روضۀ مقدسه دربانها ايستادهاند و هيچكس بىاجازۀ آنها وارد نمىشود. زائر، عتبه را كه از نقره است، مىبوسد و پاى به حرم مىگذارد. بر ضريح، قنديلهاى طلا و نقره نصب است و درها، پردههايى از حرير دارند. مردم كربلا، دو طايفهاند: فرزندان «زحيك» و فرزندان «فائز» . بين ايشان، جنگ امرى دائمى است؛ با اينكه همگىشان شيعهاند و به يك ريشه بازمىگردند. فتنهگرىها و آشوبهاى ايشان، شهر را به ويرانهاى تبديل كرده است.[6]
تور کربلا محرم تور کربلا مشهد تور کربلا نجف تور کربلا نوروز تور کربلا هتل 5 ستاره تور کربلا هوايي تور کربلا هوايي 3 روزه تور کربلا هوايي 4 روزه تور کربلا هوايي 4 شب تور کربلا هوايي 5 روزه بلا هوايي اربعين تور کربلا هوايي از اصفهان تور کربلا هوايي از تبريز تور کربلا هوايي از رشت تور کربلا هوايي از ساري تور کربلا هوايي از شيراز تور کربلا هوايي از قم تور کربلا هوايي از مشهد تور کربلا هوايي از کرمان
شاه اسماعيل صفوى در كربلا
«دايرة المعارف اسلامى» زمان زيارت شاه اسماعيل از كربلا و نجف را سال ٩٣٠ قمرى ثبت كرده كه با آنچه در تواريخ معتبر آمده، چندان سازگار نيست. شاه اسماعيل پس از سقوط بغداد در سال ٩١۴ قمرى به دست «لالا حسين» ، در سال ٩٣٠ به زيارت كربلا و نجف نائل شد. «لونگريگ» مورخ انگليسى در اين باره مىنويسد:
شاه اسماعيل كه در پى فتوحات پىدرپى بود، لالاحسين را به فتح بغداد گسيل داشت و اين كار به راحتى انجام گرفت. بغداد در اواخر سال ٩١۴ گشوده شد و عراق به سرزمينهاى تحت تسلط شاهان شيعى ملحق شد و شاه اسماعيل زيارت عتبات مقدسه را غنيمت شمرد. در اين زيارت، شاه يكى از نهرهاى فرات را سر و سامان داد و آن را «نهر شاه» ناميد. همچنين بنايى محكم بر قبر موسى بن جعفر (ع) ساخت و دستور داد تا پيرامون ضريح امام حسين (ع) را طلاكارى كنند و دوازده شمعدان طلا پيشكش نمود.
دومين زيارت شاه اسماعيل در سال ٩٣٢ قمر بود. در اين سفر زيارتى، شاه ضريحى زيبا و چشمنواز از نقره به بارگاه حسينى هديه كرد تا بر قبر شريف قرار دهند.
تور کربلا محرم تور کربلا مشهد تور کربلا نجف تور کربلا نوروز تور کربلا هتل 5 ستاره تور کربلا هوايي تور کربلا هوايي 3 روزه تور کربلا هوايي 4 روزه تور کربلا هوايي 4 شب تور کربلا هوايي 5 روزه بلا هوايي اربعين تور کربلا هوايي از اصفهان تور کربلا هوايي از تبريز تور کربلا هوايي از رشت تور کربلا هوايي از ساري تور کربلا هوايي از شيراز تور کربلا هوايي از قم تور کربلا هوايي از مشهد تور کربلا هوايي از کرمان
سلطان سليمان در كربلا
«دائرة المعارف اسلامى» زمان زيارت سلطان سليمان از نجف و كربلا را سال ٩۴١ قمرى ثبت كرده است. سلطان در اين سفر، نهر آب كربلا را نيز بازسازى كرد؛ چندان كه باغها و كشتزارهاى مدفون در خاك و شن، بار ديگر سر برآوردند و سبز و خرم شدند. لونگريك در اين باره مىگويد:
يكى از دلمشغولىهاى سلطان سليمان، زيارت كربلا و كوفه بود. وى بيش از ديگر سلاطين صفوى به اين عمل راغب و عامل بود. سلطان سليمان مشاهده كرد كه زيارتگاه حسينى و پيرامون آن، هنگام طغيان رود فرات، پيوسته در معرض آبگرفتگى و خرابى است و چون آب واپس مىرود، ساكنان كربلا از چاههاى آب و آبگيرهاى آلوده استفاده مىكنند. پس سدى بنا كرد كه آثار آن تا به امروز باقى است. نيز آبراهۀ كربلا را وسعت داد و به عمق آن افزود تا پيوسته آب در آن جريان يابد و زمينهاى پيرامون خود را براى كشت و كار مهيا بدارد. ١
تور کربلا محرم تور کربلا مشهد تور کربلا نجف تور کربلا نوروز تور کربلا هتل 5 ستاره تور کربلا هوايي تور کربلا هوايي 3 روزه تور کربلا هوايي 4 روزه تور کربلا هوايي 4 شب تور کربلا هوايي 5 روزه بلا هوايي اربعين تور کربلا هوايي از اصفهان تور کربلا هوايي از تبريز تور کربلا هوايي از رشت تور کربلا هوايي از ساري تور کربلا هوايي از شيراز تور کربلا هوايي از قم تور کربلا هوايي از مشهد تور کربلا هوايي از کرمان
منارۀ عَبِد
«دائرة المعارف اسلامى» در بحث كوتاه خود از كربلا، به توصيف «منارۀ عَبِد» مىپردازد و مىگويد:
اين مناره در ٩٨٢ قمرى بنا شد و به آن «انگشت يار» مىگفتند. سلطان مراد سوم، والى بغداد «على پاشا وندزاده» را در سال ٩٩١ فرمان داد تا حرم حسينى را ترميم و بازسازى نمايد. منارۀ عبد همان گلدسته مرجان است. عبدالسلطان اويس جلائرى براى بغداد والىاى معين كرد و آن والى، عليه وى علم طغيان برافراشت و در بغداد شورش به پا نمود. پس عبدالسلطان به ناچار از تبريز به بغداد روانه شد تا جلوى حركت و طغيان او را بگيرد. والى بغداد، به كربلا رفت و به حرم امام حسين (ع) پناهنده شد. اويس چون به اين امر واقف گرديد، از او چشمپوشى كرد و وى را گرامى داشت و بار ديگر والى بر عراق قرارش داد. والى معزول بغداد، در پناهندگى خود به حرم حسينى نذر كرد كه اگر از گرفتارى نجات يافت، گلدستهاى ويژه در صحن حسينى بنا كند. پس چنين كرد و نزديك آن گلدسته مسجدى نيز ساخت و از املاك خود در كربلا و بغداد و عينالتمر و رحاليه موقوفاتى را خاص مسجد و گلدسته و نمازگزاران معين كرد كه تا امروز جزو موقوفههاى حسينى است. [7]
تور کربلا محرم تور کربلا مشهد تور کربلا نجف تور کربلا نوروز تور کربلا هتل 5 ستاره تور کربلا هوايي تور کربلا هوايي 3 روزه تور کربلا هوايي 4 روزه تور کربلا هوايي 4 شب تور کربلا هوايي 5 روزه بلا هوايي اربعين تور کربلا هوايي از اصفهان تور کربلا هوايي از تبريز تور کربلا هوايي از رشت تور کربلا هوايي از ساري تور کربلا هوايي از شيراز تور کربلا هوايي از قم تور کربلا هوايي از مشهد تور کربلا هوايي از کرمان
كربلا در قرن هفدهم و هجدهم
مهمترين اطلاعات منابع غربى دربارۀ كربلا، مربوط به اين دو قرن است كه رويدادهاى مهمى در آن رخ داده است؛ از جمله: نزاعهاى خونين ميان عثمانىها كه بر عراق مستولى بودند و ايرانىها كه با آنها رقابت داشتند. از آشكارترين نمونههاى اين رقابت، مطالبۀ شديد ايرانىها نسبت به عتبات مقدسه، در فرصتها و مناسبتهاى مختلف و اشغال بغداد توسط شاه عباس صفوى و سهبار محاصرۀ آن از طرف نادرشاه است.
در «دائرة المعارف اسلامى» آمده است كه شاه عباس صفوى پس از اشغال كامل بغداد، يكسره متوجه كربلا و نجف شد و در اختيار گرفتن اين دو مقام مقدس را براى دولت ايران، مايۀ رستگارى و سعادت مىدانست.
پس از او، نادرشاه در ١٧۴٣م كربلا را زيارت كرد و چون ديد كه شاهِ پيش از او در طلاكارى گنبد امام على (ع) در نجف، گوى فضيلت را از وى ربوده، موقوفهها و صدقات كربلا را به دست گرفت و در راه خدمتگزارى به زائران حسينى و علوى و تعمير و بازسازى دو حرم مقدس به كار گرفت و اينگونه خود را تسلى داد.
آنچه در منابع انگليسى درباره كربلا در اواخر قرن هفدهم به دست آورديم، نوشته لونگريك است كه زيارت والى بغداد «قبلان مصطفى پاشا» از كربلا را بازگو كرده و مىگويد در اواخر قرن هفدهم فتنه و نزاعى بزرگ ميان نيروهاى حكومتى در پادگان كربلا بر پا شد كه در اثر آن، شهر كربلا به شدت به تاراج رفت و غارت شد. اين فتنه در زمان ولايت اسماعيل پاشا (١۶٢٩) بر بغداد بود و باعث بركنارى او شد.[8]
دربارۀ آغامحمدخان قاجار، مطلب همان است كه در «دائرة المعارف اسلامى» آمده است. وى، براى اولينبار، گلدستههاى حرم امام حسين (ع) را طلاكارى كرد و نيز سمت غربى صحن را گسترش داد. او همه اين كارها را در سالهاى پايانى عمر خويش به انجام رساند؛ يعنى ده سال پيش از هجوم غارتگرانۀ وهابىها به كربلا.
تور کربلا محرم تور کربلا مشهد تور کربلا نجف تور کربلا نوروز تور کربلا هتل 5 ستاره تور کربلا هوايي تور کربلا هوايي 3 روزه تور کربلا هوايي 4 روزه تور کربلا هوايي 4 شب تور کربلا هوايي 5 روزه بلا هوايي اربعين تور کربلا هوايي از اصفهان تور کربلا هوايي از تبريز تور کربلا هوايي از رشت تور کربلا هوايي از ساري تور کربلا هوايي از شيراز تور کربلا هوايي از قم تور کربلا هوايي از مشهد تور کربلا هوايي از کرمان
هجوم وهابىها به كربلا
اين حمله در اواخر قرن هجدهم و آغاز قرن نوزدهم بود و ماجراى آن در منابع و مآخذ غربى و شرقى ذكر شده است. مهمترين منابع غربى كه اين فاجعه را بازگو كردهاند، «دائرة المعارف اسلامى» و كتاب «چهارقرن از تاريخ عراق جديد» نوشته لونگريك است. در منبع نخست، مىخوانيم:
در نيسان سال ١٨٠٢م كربلا مورد هجوم قرار گرفت؛ در حالى كه اكثر ساكنان آن براى زيارت به نجف رفته بودند. دوازدههزار وهابى به سرگردگى اميرسعود به شهر وارد شدند و بيش از سههزار نفر را كشتند و خانهها و بازارها را غارت كردند و اشياى قيمتى ضريح مقدس را دزديدند؛ بهخصوص ورقههاى طلا را از جاى درآوردند و آنگاه ضريح مطهر را منهدم ساختند.
لونگريك اين فاجعۀ نكبتبار را به تفصيل در كتاب خود آورده و سال وقوع آن را ١٨٠١م ثبت است. «ريچارد كوك» مؤلف كتاب «بغداد، مدينۀ السلام» پس از شرح تهاجم وهابىها مىافزايد:
اين حادثۀ دردناك، وحشت بسيارى در بغداد بر پا كرد و پيامدهاى ناگوار آن به سرعت خود را در ايران و استانبول نشان داد. ايرانىها بيش از ديگران به خشم آمدند؛ چندان كه اگر ارسال مبالغ هنگفت از بغداد به فتحعلىشاه نبود، وى از دخالت مستقيم و حركت دادن سپاه به سوى عراق هيچ ابايى نداشت.[9]
تور کربلا محرم تور کربلا مشهد تور کربلا نجف تور کربلا نوروز تور کربلا هتل 5 ستاره تور کربلا هوايي تور کربلا هوايي 3 روزه تور کربلا هوايي 4 روزه تور کربلا هوايي 4 شب تور کربلا هوايي 5 روزه بلا هوايي اربعين تور کربلا هوايي از اصفهان تور کربلا هوايي از تبريز تور کربلا هوايي از رشت تور کربلا هوايي از ساري تور کربلا هوايي از شيراز تور کربلا هوايي از قم تور کربلا هوايي از مشهد تور کربلا هوايي از کرمان
آغازين سالهاى قرن نوزدهم
لونگريك در گزارش خود از روزگار والى سليمانپاشا (١٨٠٨ - ١٨١١م) مىنويسد:
خبرها حاكى از آن بود كه نيرويى پرتعداد و قوى از وهابىها در اطراف كربلا مستقر شدهاند. اين اخبار با مبالغه و زيادهگويىهايى كه داشت، ترس و نگرانى شديدى در بغداد به وجود آورد. دكانداران و تجار، همگى خود را مسلح نمودند. اما واقعيت اين بود كه وهابىها نتوانستند از فرات عبور كنند. عدهاىشان بر «شفاثه» دست يافتند و با مردم شهرها و روستاها و زيارتگاههاى مسير حله درگير شدند. با رسيدن پاشا به حله، آن عده هم پا به فرار گذاشتند. حملات وهابىها بارها تكرار شد و در سال ١٨١٠م سپاهى با فرماندهى عبدالله بن مسعود خود را به نزديكى بغداد رساند و خسارتهايى به بار آورد.[10]
تور کربلا محرم تور کربلا مشهد تور کربلا نجف تور کربلا نوروز تور کربلا هتل 5 ستاره تور کربلا هوايي تور کربلا هوايي 3 روزه تور کربلا هوايي 4 روزه تور کربلا هوايي 4 شب تور کربلا هوايي 5 روزه بلا هوايي اربعين تور کربلا هوايي از اصفهان تور کربلا هوايي از تبريز تور کربلا هوايي از رشت تور کربلا هوايي از ساري تور کربلا هوايي از شيراز تور کربلا هوايي از قم تور کربلا هوايي از مشهد تور کربلا هوايي از کرمان
واقعۀ نجيبپاشا
در ميان كتابهاى غربى، بهترين و كوتاهترين سخن درباره قضيه نجيبپاشا را لونگريك در كتاب «چهار قرن از تاريخ عراق جديد» آورده است. وى مىگويد:
در سال ١٨۴٣م حادثۀ تلخ و ناگوارى در كربلا رخ داد. اگر نگاهى كوتاه به كربلا در اين دوره بياندازيم, خواهيم ديد كه ساليان متمادى پناهگاه فراريان و بدكاران (!) بوده و هيچگاه اين عده تسليم دستورات و قوانين حاكم نبودهاند و حكومت تركيه بر آنها سلطهاى نداشته است. نه داوودپاشا و نه علىرضا نتوانستند به اين منطقه وارد شوند و آن را در اختيار بگيرند. نتيجه اينكه درسال ١٨۴٢م حكومت داخلى منطقه كربلا و پيرامون آن به دست رؤساى قبايل «يرماز» افتاد كه از سوءتدبير و مديريتشان، عالم و عامى در رنج و اضطراب بودند. در اواخر ١٨۴١م، نجيبپاشا اين منطقه را به پذيرش پادگان نيروهاى تركيه و استقرار آن ملزم نمود؛ اما نپذيرفتند و همين، كار را به دخالت نظامى كشاند. مردم منطقه نيروهاى تركى را با تمام قوا عقب راندند. نيروهاى مهاجم با استفاده از راههاى نفوذ در باغهاى اطراف، خود را به شهر رساندند و اعمال شنيع بسيار مرتكب شدند. اين واقعه، ايرانىها و ديپلماتهاى مقيم استانبول را به اعتراض واداشت.[11]
تور کربلا محرم تور کربلا مشهد تور کربلا نجف تور کربلا نوروز تور کربلا هتل 5 ستاره تور کربلا هوايي تور کربلا هوايي 3 روزه تور کربلا هوايي 4 روزه تور کربلا هوايي 4 شب تور کربلا هوايي 5 روزه بلا هوايي اربعين تور کربلا هوايي از اصفهان تور کربلا هوايي از تبريز تور کربلا هوايي از رشت تور کربلا هوايي از ساري تور کربلا هوايي از شيراز تور کربلا هوايي از قم تور کربلا هوايي از مشهد تور کربلا هوايي از کرمان
نشانههاى تجدد
در اينباره، آنچه در منابع غربى آمده، مربوط به وضعيت كربلا در نيمۀ دوم قرن نوزدهم است كه به واسطۀ خطوط تلگراف، با دنياى پيرامون خود مرتبط بود. در سال ١٨۵٧م دولت عثمانى در دورۀ ولايت سردار اكرم عمرپاشا بر بغداد، با دولت انگليس به توافق مىرسد كه شبكۀ خاص خطوط تلگراف را در عراق راهاندازى كند. بدين صورت كه كار از مهندسين انگليسى باشد و سرمايه از دولت عثمانى. اين كار، پس از چهارسال به انجام مىرسد و پس از ساليانى كوتاه، خطوط تلگراف، بين بغداد و فاو در جنوب، و بغداد و خانقين در شمال شرقى، كشور عراق را به ايران متصل مىسازد. نيز خط تلگرافى فاو، در گذر از فرات، يك خط فرعى را به كربلا و نجف مرتبط مىساخت.[12]
تور کربلا محرم تور کربلا مشهد تور کربلا نجف تور کربلا نوروز تور کربلا هتل 5 ستاره تور کربلا هوايي تور کربلا هوايي 3 روزه تور کربلا هوايي 4 روزه تور کربلا هوايي 4 شب تور کربلا هوايي 5 روزه بلا هوايي اربعين تور کربلا هوايي از اصفهان تور کربلا هوايي از تبريز تور کربلا هوايي از رشت تور کربلا هوايي از ساري تور کربلا هوايي از شيراز تور کربلا هوايي از قم تور کربلا هوايي از مشهد تور کربلا هوايي از کرمان
مشاهدات «پِدرو تكسيرا» در كربلا
«پِدرو تكسيرا» جهانگرد پرتغالى، در سير و سفر خود در كشورهاى مختلف، بهويژه مناطق تحت سلطۀ پرتغال، موفق مىشود در سال ١۶٠١م به شهر مقدس كربلا وارد شده و از آن ديدن كند. وى نخست از راه بصره، به نجف مىرسد و سپس خود را به كربلا مىرساند. وى درباره جمعيت شهر نجف مىگويد:
ساكنان شهر نجف، تركهايى هستند كه اميرناصر مهناى عربى، حاكم شهر بر آنها سخت نمىگيرد و جز اندكى، بقيه خراج و مالياتها را به آنها مىبخشد.
قافلهاى كه اين جهانگرد را با خود همراه دارد، در روز جمعه برابر با ٢۴ ايلول ١۶٠١ وارد كربلا مىشود و كاروانيان در كاروانسرايى كه مخصوص زائران است، ساكن مىشوند.
نظرات شما عزیزان:
:: موضوعات مرتبط:
اطلاعات زائر،
،